Biografie

Voor hij vrij journalist werd was Merlijn Schoonenboom kunstredacteur voor de Volkskrant tussen 2004 en 2009, daarna Duitsland-correspondent voor die krant tussen 2009 en 2012. In 2013 publiceerde hij een boek over Duitsland, op basis van zijn ervaringen als correspondent. In oktober 2015 kwam zijn boek uit over de lotgevallen van een 19de-eeuws schilderij, in feite een weerslag van zijn periode in de kunstwereld.

Buiten Nederland werkte Schoonenboom tussen 2000 en 2002 als cultureel correspondent voor het Vlaamse dagblad De Morgen. In 2007 was hij als gastjournalist in Berlijn bij de krant Die Welt, en in 2008 visiting fellow aan het Institut für die Wissenschaften vom Menschen in Wenen, waar hij onderzoek deed naar de grote nationale musea in Europa voor de artikelenreeks ‘Art, Money, Identity’. Sinds 2013 geeft hij met regelmaat commentaar in Duitse media over Nederlandse ontwikkelingen in Europese context

Als cultuurhistoricus probeert hij via onverwachte invalshoeken of schijnbaar curieuze gebeurtenissen de hedendaagse cultuur te vangen. Hij studeerde cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, en studeerde in 1999 af op het thema ‘de populariteit van de gelaatkunde rond 1800′. In 2001 was hij gastconservator in het Utrechts universiteitsmuseum voor het cultuurhistorische deel van de tentoonstelling ‘Het hoofd ten voeten uit’.